علوم آزمایشگاهی | Lab sciences

علوم آزمایشگاهی ، مطالب آزمایشگاهی ، معرفی تکنیک ها و روشهای آزمایشگاهی برای شناسایی بیماری هاو ...

بسم رب المهدی(عج)

دکتر اردشیر قوام زاده برترین محقق سرطان جهان شد

دكتر قوام زاده از انجام بيش از 400 پيوند سلول‌هاي بنيادي درسال در بيمارستان شريعتي خبر داد...

رييس مركز تحقيقات هماتولو‍ژي، انكولوژي و پيوند سلول‌هاي بنيادي بيمارستان شريعتي،در حاشيه كنگره بين‌المللي سلول‌هاي بنيادي خون‌ساز كه دوم بهمن 92 برگزار شد در مصاحبه با خبرنگار واحد مركزي خبر با بيان اينكه تكامل سلول‌هاي بنيادي براي رشته خون و سرطان در حال حاضر ضروري است گفت: در سال  1369 و تقريبا نزديك به يك ربع قرن پيش اولين‌بار عمل پيوند سلول‌هاي بنيادي روي سه بيمار در شريعتي با موفقيت انجام شد و به تدريج افزايش پيدا كرد.
وي افزود : مسئولان مملكت هميشه به ما كمك كردند تا اين مساله راه بيفتد كه البته كمك‌ها گاهي آرام بوده و از نظر اداري طول كشيده اما بالاخره براي اين رشته ساختمان جديدي  به نام مركز تحقيقات خون و سرطان در بيمارستان شريعتي ساخته شد كه زيرمجموعه‌اي از دانشگاه علوم پزشكي تهران است.
دكتر قوام زاده با بيان اينكه اين مركز كارش را با 12  پيوند استخوان براي بيماري‌هاي مختلف شروع كرد گفت: الان عمل پيوند براي  حدود 60  نوع بيماري در بيمارستان شريعتي انجام مي‌شود و روز به روز در حال افزايش است و در سال قبل به 435 نفر در سال رسيد.
وي با اشاره به اينكه اين مركز تبديل به يكي از مراكز بزرگ جهان شده است گفت: ما در جهان رتبه سوم را داريم كه اگر مسئولان كمك كنند و مكان ما بزرگتر شود مي‌توانيم اين كار را توسعه دهيم.
رييس مركز تحقيقات هماتولو‍ژي، انكولوژي و پيوند سلول‌هاي بنيادي بيمارستان شريعتي
با تاكيد بر اينكه بايد اسم سرطان بر چيده شود گفت: امروزه ديگر هيچ كس نبايد صحبت از سرطان كند براي اينكه سرطان قابل درمان است و تنها بيماري قابل درمان است. بيماري‌هايي  هستند كه ممكن است درمان نداشته باشند اما اگر به موقع به سرطان برسند درمان مي‌شود و حتي در برخي موارد سرطان‌هاي پيشرفته را نيز مي‌توانيم درمان كنيم و براي پيوند كردن هم نيازي نيست كه بگوييم پيوند دهنده‌اي وجود ندارد براي اينكه با روش‌هاي جديد كه شروع كرده‌ام تا 50 درصد هم با هم جور شوند عمل پيوند را انجام مي‌دهيم. البته اگر كسي از نظر سطح سلولي با فرد ديگري هماهنگي داشته باشد مي‌توان سلول‌ها را از خارج بياورند كه براي ما خرج زيادي دارد و بين 20 هزار تا 40 هزار يورو هزينه برمي‌دارد. الان هم به علت اينكه ژن ما با آلماني‌ها هماهنگي بيشتري دارد ما به خارج هم سلول مي‌دهيم و هم مي‌گيريم كه البته به علت تحريم انتقال پول مشكل پيدا كرده است.
وي با اشاره انجام روش‌هاي جديد در ايران گفت: تيم ما يكي از بهترين تيم‌هاي جهان است كه به اطفال و بزرگسالان خدمات مي‌دهند.
دكتر قوام زاده با بيان اينكه مركزش كمك كرده تا الان 8 مركز ديگر در كشور راه‌اندازي شود گفت: شيراز، كرمان، مشهد، اروميه و در تهران بيمارستان امام خميني، بيمارستان طالقاني آموزش ديدند و شركت نفت هم شروع كرد اما متاسفانه تعطيل كرد.
وي در پايان گفت: خوشبختانه قبل اين كه ما اين كار را شروع كنيم فقط يك نفر بود كه مي‌توانست آموزش دهد اما الان بالاتر از 200 نفر در رشته خون و سرطان بالغين، همه ايران را پوشش مي‌دهند و هيچ استاني نيست كه متخصص اين رشته را نداشته باشد كه اين بزرگترين نعمت و موفقيتي است كه ما داريم.

+ نوشته شده در  سه شنبه ۱۳۹۲/۱۱/۰۸ساعت 5:6  توسط زهرا(علوم ازمایشگاهی تهران)  | 

بسم رب المهدی(عج)

مدیر کل انتقال خون استان تهران به مردم توصيه کرد چکاپ دوره‌ای را به طور استاندارد و به فاصله‌های زمانی مشخص انجام دهند. دكتر فاطمه نادعلي ضمن بیان این مطلب که فاصله‌های زمانی چکاپ برای افراد متخلف متفاوت است، گفت: چكاپ دوره‌اي حائز اهميت است. به عنوان مثال ما دو نوع سرطان خون داریم که در 25 درصد موارد به صورت اتفاقی در پی همین آزمایش‌های دوره ای کشف می‌شوند.

دبير علمي ششمين كنگره بین المللی آزمايشگاه و بالين ضمن تاكيد بر اهمیت چکاپ‌های دوره‌ای و آگاهي از وضعيت سلامتي گفت: در فاصله بین چکاپ‌ها ممکن است یک بیماری برای فرد پیش آمده باشد که علامت بالینی خاصی نداشته باشد و فرد با مراجعه به آزمایشگاه متوجه تغییری در اندیس‌ها و فرمول خونی شده باشد که دراین صورت به وجود یک مشکل در سیستم بدنش پی می‌برد.

وي ادامه داد:‌ به عنوان مثال ما دو نوع سرطان خون نوع مزمن داریم که در 25 درصد موارد به صورت اتفاقی در پی همین آزمایش‌های دوره ای کشف می‌شوند. تشخیص زودهنگام به روند درمان و نجات افراد از بیماری بسیار کمک کننده است.

عضو هیئت مدیره جامعه علمی آزمایشگاهیان توصيه‌هايي براي كنترل بيماري ديابت داشت و گفت: کسانی که قند خون بالا دارند ولی هنوز علامت‌های دیابت را در خود مشاهده نکرده‌اند با چکاپ دوره‌ای زودتر متوجه خواهند شد و کنترل بیماري برايشان راحت‌تر خواهد بود.

مدیر کل انتقال خون استان تهران ادامه داد: البته اهمیت چکاپ‌های دوره‌ای نباید مردم را دچار وسواس و حساسیت کند. چکاپ دوره‌ای را به طور استاندارد و به فاصله‌های زمانی مشخص انجام دهند که این فاصله‌های زمانی برای افراد متخلف متفاوت است.

نادعلي با اشاره به اينكه چكاپ اغلب شامل آزمایش‌ خون و ادرار است عنوان كرد: برای انجام آزمایشات تخصصی، کشور ما کمبود تجهیزات ندارد، بلکه به عقیده بنده از تجهیزات به خوبي نگه‌داری نمی‌شود و از حيث سلامت دستگاه‌ها دچار مشکل می‌شویم.

دبيرعلمي ششمين كنگره بین المللی آزمايشگاه و بالين در پاسخ به اينكه آيا براي واردات تجهيزات آزمايشگاهي مشكلات وجود دارد، اظهار كرد: برای خرید دستگاه‌ها به جز دسته‌ای که در تحریم‌ها قرار دارند با مشکل خاصي مواجه نیستیم، البته در بخش دولتی با کمبود اعتبارات مواجه هستیم.

وي از برگزاري ششمين كنگره آزمايشگاه و بالين در در روزهای 23، 24 و 25 بهمن ماه سال جاری در محل مرکز همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران خبر داد و گفت: همه ساله در نقاط مختلف دنیا و همچنین در کشور ما کنگره‌های علمی و پزشکی بسیاری برگزار می‌شود که مفید هستند. کنگره ای که ما تحت عنوان "آزمایشگاه و بالین" برگزار می کنیم از این لحاظ منحصر به فرد است زیرا هم بالین و هم آزمایشگاه در یک کنگره پوشش داده می‌شوند.

مدیر کل انتقال خون استان تهران افزود: این دو گروه بسیار به هم نزدیک بوده و با هم تعامل دارند که حاصل گفت‌وگوی آنان ارائه خدمات بهتر به بیماران است. در دوره‌های قبلی کنگره، مدیریت کنفرانسی که متخصصان بالینی و آزمایشگاهی همزمان در آن شرکت دارند برای مهمانان خارجی شرکت کننده جالب بود.

نادعلي اضافه كرد: خوشبختانه طبق سال‌های گذشته از کنگره استقبال خوبی به عمل آمده، چنان که 1330 مقاله به دبیرخانه ارسال شده و بیش از 2000 نفر برای حضور در کنگره ثبت نام کرده‌اند.

گفتنی است: ششمین کنگره آزمایشگاه و بالین در روزهای 23، 24 و 25 بهمن ماه سال جاری در محل مرکز همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار مي‌شود و علاقمندان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به نشانی اینترنتیwww.6thclc.ir مراجعه کنند.

منبع: وب دا

+ نوشته شده در  چهارشنبه ۱۳۹۲/۱۱/۰۲ساعت 20:44  توسط زهرا(علوم ازمایشگاهی تهران)  | 

بسم رب المهدی(عج)

با سلام و احترام به همه دوستان و مخاطبین عزیز وبلاگ،میدونم که برای اطلاع رسانی خیلی دیر شده و از این بابت از همتون عذرخواهی می کنم!(بذارید به حساب خستگی ناشی از شیفت های سنگین..) البته دوستان فعال و پیگیری مثل شما حتما از مدت ها قبل اخبار رو رصد کردند و خودشون رو برای همچین روزایی آماده کردند ولی بازم گفتنش بهتر از نگفتنش هست و شاید سایر دوستانی که مثل بنده مشغله زیاد دارن و حتی بعضی وقتا شب و روز هم یادشون میره ۱روز هم که شده خودشون رو به این برنامه علمی جذاب برسونن...برای همتون سلامتی،موفقیت و توفیقات روزافزون رو آرزومندم...اما بریم سراغ اصل خبر:

كنگره سلولهاي بنيادي توسط انجمن پيوند سلولهاي بنيادي خونساز ايران و با همكاري پژوهشكده مديكال آنكولوژي، هماتولوژي، انكولوژي و پيوند سلولهاي بنيادي دانشگاه علوم پزشكي تهران 2 الي 4 بهمن ماه 92 در محل همایش های مرکز قلب تهران برگزار خواهد شد.
دكتر امير علي حميديه دبير علمي كنگره سلولهاي بنيادي با اشاره به اينكه حضور اساتيد و دانشجويان عامل غناي علمي اين همايش است؛ گفت: با توجه به پيشرفت و تغيير مداوم علم پزشكي، در اين همايش تمامي روشهاي مدرن و به روز دنيا در پيوند سلول هاي بنيادي خونساز براي استفاده بيشتر همكاران مطرح مي شود تا بدانند كه از چه منابعي مي توانند براي پيوند استفاده كنند.
وي يادآور شد: پيوند سلول هاي بنيادي خونساز، سلول هاي بنيادي، بانك سلولي و بند ناف، سلول هاي مزانشيمال و طب بازسازي و ترميمي""
از جمله محورهاي همايش می باشد.

+ نوشته شده در  چهارشنبه ۱۳۹۲/۱۱/۰۲ساعت 1:49  توسط زهرا(علوم ازمایشگاهی تهران)  | 

بسم رب المهدی(عج)

پژوهشگران شرکت نانوپروب (Nanoprobes, Inc) موفق به ارائه ساختار هسته‌ای-پوسته‌ای از جنس آهن و پلیمر شدند که می‌تواند سلول‌های سرطانی را از بین ببرد. اثرات جانبی این دارو نسبت به داروهای رایج بسیار کمتر است. 

شرکت نانوپروب (Nanoprobes, Inc) مدعی است که نانوذرات مغناطیسی می‌تواند برای درمان سرطان مورد استفاده قرار گیرد. جیمز هانفیلد رهبر تیم تحقیقاتی این شرکت معتقد است که نانوذرات مغناطیسی، در صورتی که به مدت سه دقیقه در معرض میدان مغناطیسی قرار گیرند قادرند سرطان را در حیوانات از بین ببرند. دلیل این اتفاق بسیار ساده است؛ نانوذرات مغناطیسی در صورتی که در میدان مغناطیسی قرار گیرند دچار تغییر اسپین شده و گرما تولید می‌کنند. اگر این گرما به تومور منتقل شود می‌تواند، تومور را از بین ببرد.

یکی از مشکلات محققان در این مسیر، مقدار آهن مورد نیاز برای از بین بردن تومور است که این مقدار می‌تواند برای بدن سمی باشد. برای حل این مشکل پژوهشگران سعی می‌کنند نانوذرات را مستقیم به تومور تزریق کنند. اما مشکل این راهبرد آن است که اگر نقطه‌ای نادیده گرفته شود، همان بخش مجددا رشد کرده و بیماری به حالت اول باز می‌گردد.

هانفیلد تصمیم گرفت مشکل را به شکل دیگری حل کند. او و همکارانش نانوذرات آهن را با یک پوسته زیست‌سازگار پوشش دادند، بنابراین می‌توان این نانوذرات را به درون بدن وارد کرد بدون این که اثرات جانبی منفی داشته باشد.

تومورها خیلی سریع رشد می‌کنند برای رسیدن به نرخ رشد بالا باید رگ‌های خونی، خیلی سریع ساخته شوند. به دلیل رشد سریع این رگ‌ها دیواره آنها نازک است. نازک بودن این دیواره موجب می‌شود تا نانوذرات به راحتی از آن وارد تومور می‌شوند. مزیت این روش آن است که نانوذرات تومورها را در هر جای بدن یافته و وارد آن می‌شوند. بنابراین با اعمال میدان مغناطیسی به بدن، تومورها در هر کجای بدن که باشند توسط نانوذرات گرم می‌شوند.

نانوذراتی که این گروه تحقیقاتی تولید کرده‌اند، درون پوسته پلیمری محاط شده‌است. این پوسته به قدری بزرگ است که نانوذرات بتواند به راحتی درون آن نوسان کند و از سوی دیگر ابعاد کل ساختار به قدری کوچک است که می‌تواند به راحتی از میان رگ‌های نازک خونی تومور عبور کند.

نتایج تست این ساختار روی بدن موش نشان داد که هیچ اثری از سمی بودن نانوذرات در موش دیده نشد. محققان دریافتند که مقدار نانوذرات درون تومورها 16 برابر بیشتر از سلول‌های سالم بوده است. نتایج تصویربرداری مادون قرمز نشان داد که دمای درون تومورها به قدری بالا رفته که تومور از بین می‌رود در حالی که سلول‌های سالم سرد بوده و آسیبی نمی‌بینند.

منبع: ستاد ویژه توسعه فناوری نانو

+ نوشته شده در  یکشنبه ۱۳۹۲/۱۰/۲۹ساعت 1:34  توسط زهرا(علوم ازمایشگاهی تهران)  | 

فکر میکنم حدود یک سال و شایدم بیشتر میشه که وزارت بهداشت مجوز تاسیس آزمایشگاه های تخصصی رو صادر کرده و در این نوع آزمایشگاه ها PhD های تخصصی هر رشته علوم آزمایشگاهی اعم از هماتولوژی،بیوشیمی و یا ایمنولوژی میتونند یه آزمایشگاه بزنند که در اون فقط آزمایشات تخصصی رشته خودشون رو انجام بدن و دیگه حضور پاتولوژِیست ها توی این آزمایشگاه ها به عنوان مسئول فنی اجباری نیست چون ناسلامتی اونی که زحمت کشیده PhD هماتولوژی یا بیوشیمی یا... گرفته خودش شعورش میرسه آزمایش هارو تفسیر کنه. (البته اگر سه نفر PhD رشته های مختلف آزمایشگاهی کنار هم جمع بشند هم گویا میتونن آزمایشگاه تشخیص طبی تاسیس کنند)

اما مثل اینکه صدور این مجوزها به مذاق پاتولوژیست ها خوش نیومده و ازون جایی که رشته ما هیچ نظام و صاحبی! نداره دیر یا زود بعید نیست که با فشار پاتولوژیست ها مجوز صدور اینگونه آزمایشگاه های تخصصی تک رشته رو لغو کنن.


بهتره مصاحبه دکتر فرید کرمی رئیس انجمن آسیب شناسی ( پاتولوژی) با خبرگزاری جام جم آنلاین که با عنوان "سایه سودجوها روی سر آزمایشگاه ها"رو بخونید تا بهتر متوجه بشید که این دکتر دلسوز چطوری در پایان مصاحبه مشکلات آزمایشگاهی رو به صورت کاملا محترمانه به صدور اینگونه مجوزها ربط داده!


سایه سودجوها روی سر آزمایشگاه ها

جان آدم ها چقدر می ارزد؟ پاسخ به این پرسش نسبی است و بستگی دارد آن را از چه کسی بپرسید مثلا اگر آن را از صاحبان شغل جدید « دلالی آزمایشگاهی» یا ابداع کنندگان روش های تشخیصی آزمایشگاهی غیرعلمی سوال کنید، شاید برای تان توضیح دهند که جان مردم هرچه باشد به هر حال کمتر از سود مالی آنها در این مدل عجیب دلالی می ارزد.

به گزارش جام جم آنلاین، صدور بی رویه مجوز تاسیس آزمایشگاه ها از سوی وزارت بهداشت و تعیین تعرفه های بسیار کمتر از هزینه های تمام شده آزمایش ها باعث شده است یا بسیاری از آزمایشگاه ها ورشکست شوند یا به شیوه ای نوین دلالی کنند یا به ارائه خدمات غیر علمی و غیر استاندارد گرانقیمتی، رو بیاورند که باعث تشخیص دیر هنگام بیماری های خطرناکی همچون انواع سرطان و حتی مرگ بیماران به علت این اهمال کاری می شود. 

نشست خبری امروز دکتر فرید کرمی ، رئیس انجمن آسیب شناسی ( پاتولوژی) هم با هدف هشدار دادن درباره همین آسیب های نوپدید در زمینه عملکرد آزمایشگاه های پزشکی بود تا به مردم خبر بدهد بسیاری از روش های آزمایشگاهی  جدید که از سوی برخی پزشکان و آزمایشگاه ها تبلیغ می شود، هیچ مبنای علمی ندارد و نه تنها هزینه های اضافه ای را به مردم تحمیل می کند بلکه سبب به تاخیر افتادن فرایند تشخیص و درمان بیماری های شان هم می شود.

پول های واقعی، آزمایش های الکی

غربالگری جنین ، برخی انواع تست های ژنتیکی، برخی انواع تست های پاپسمیر از جمله روش های تشخیصی گران و غیر علمی است که این روزها از سوی پزشکان تجویز می شود و  کرمی درباره شان هشدار می دهد.  او همین تازگی تبلیغ یکی از آزمایشگاه ها را دیده است که به مردم وعده می داده  با یک آزمایش خون ساده می توانند هر نوع سرطانی را در بدن تشخیص دهد در حالی که این پاتولوژیست تاکید می کند اصطلاح سرطان، به مجموعه ای وسیع از بیماری ها گفته می شود و تشخیص آن ها صرفا با آزمایش خون ممکن نیست!

به گفته رئیس انجمن آسیب شناسی ، سرگردان کردن بیماران میان روش های تشخیصی غیر علمی ،گاهی هم باعث می شود  پس اندازی که بیماران برای درمان بیماری شان در نظر گرفته اند هدر برود و آنها فرایند درمان را نیمه کاره رها کنند چرا که به گواه کرمی تعرفه های دولتی غیر واقعی و کمتر از قیمت تمام شده آزمایش ها، باعث می شود آزمایشگاه ها مابه التفاوت قیمت را از مردم بگیرند و به همین علت سرمایه ای که آنها برای درمان کنار می گذارند ممکن است گاهی حتی در مرحله تشخیص تمام شود. جالب است بدانید هزینه این ازمایشگاه های غیر ضرروری و نامطمئن به گفته کرمی ممکن است از 100 هزار تا حدود یک میلیون تومان یا حتی بیشتر متغیر باشد.

این پاتولوژیست اظهار می کند هم اکنون 80 درصد هزینه های آزمایشگاهی را مردم از جیب می پردازند و پیش بینی می کند که این رقم در سال آینده به 85 درصد نیز برسد.

سایه سودجوها روی سر آزمایشگاه ها

رئیس انجمن آسیب شناسی توضیح می دهد که هم اکنون روش های تشخیصی جدیدی وارد کشور شده و واردات کیت های آنها مجوز ورود به کشورمان را می گیرد که به هیچ وجه مورد تایید متخصصان علمی نیست و ظاهرا دست هایی پشت پرده برای کسب سود مالی بیشتر ، آنها را به پزشکان ارائه می دهند و قانع شان می کنند که این روش ها علمی است این در حالیست که در کشورهای توسعه یافته،  سازمان های بیمه گر به شکل مستقیم روش های تشخیصی تجویز شده از سوی پزشکان را می سنجند تا مطمئن شوند که این روش ها مفید است و به جا، تجویز شده  اما در کشور ما چنین روالی وجود ندارد و همین آشفته بازار باعث تجویز روش های تشخیصی غیر علمی از سوی پزشکان شده است .

البته تجویز روش های تشخیصی غیرعلمی تنها خطای پزشکان در زمینه تجویز آزمایش برای بیماران نیست و گروهی دیگر از پزشکان هم آزمایش هایی را برای بیماران تجویز می کنند که گرچه علمی است اما مورد نیاز بیمار نیست. کرمی به مجموعه این آزمایش ها،  « روش های القایی » می گوید و هشدار می دهد که استفاده از این روش ها مختص کشورهایی است که در حوزه سلامت توسعه یافته نیستند و نظارتی بر علمکرد پزشکان و آزمایشگاه های شان وجود ندارد.

دکترها را سفر تفریحی می برند که آزمایش بنویسند!

برای شما هم پیش آمده است که از شدت تلخی خبری لبخندی بزنید؟ از همان خنده ها که می گویند از گریه غم انگیز تر است. خبر رئیس انجمن  پاتولوژی درباره رشوه گرفتن برخی کنگره ها و پزشکان هم از آن دست خبرهاست. او می گوید : متاسفانه مدتی است برخی آزمایشگاه ها حامی مالی ( اسپانسر ) کنگره های پزشکی می شوند و از این راه ، شیوه های تشخیصی غیرعلمی شان را تبلیغ می کنند و حتی برخی پزشکان را به سفرهای تفریحی می فرستند تا روش های آنها را برای بیماران شان تجویز کنند و وزارت بهداشت نیز در این زمینه نظارتی ندارد.

دلال های آزمایشگاهی پدیده ای عجیب

اگر تازگی ها به مطب پزشکی رفته اید و آزمایشی برای تان تجویز کرده است حالا، تا اینجای گزارش ، شاید نگران شده اید و  به فکر افتاده اید که مبادا پزشک شما هم از آن دست پزشکان « سفر سیاحتی رفته » باشد ، اما باقی ماجرا را هم بخوانید خطرات دیگری هم بر سر راه تشخیص مشکلات کمین کرده است.

 کرمی یکی از این خطرها را توصیف می کند: آزمایشگاه مرجع سلامت زیر نظر وزارت بهداشت ، اخیرا به آزمایشگاه های تشخیص طبی مجوز فعالیت های تخصصی را داده است در حالی که این فعالیت ها صرفا باید با حضور پاتولوژیست انجام شود اما آزمایشگاه های تشخیص طبی پاتولوژیست ندارند و به همین علت ، دلالی از نوع تازه ای در نظام بیمار سلامت کشورمان ایجاد شده است به این ترتیب که گروهی از آزمایشگاه های تشخیص طبی ، نمونه های آزمایشی مردم را می گیرند و به عنوان واسطه آنها را به پاتولوژیست ها در آزمایشگاه ها یا بیمارستان های دیگر تحویل می دهند.

این دلالی آزمایشگاه های تشخیص طبی اما باعث می شود نمونه های آزمایشی  گاهی دیرتر از زمانی که باید، به دست پاتولوژیست ها برسد و یا در همین ازمایشگاه ها و بدون کمک گرفتن از پاتولوژیست مورد مطالعه قرار بگیرد که احتمال تشخیص اشتباه را زیاد می کند و جان مردم را به خطر می اندازد.
رئیس انجمن پاتولوژی علت بوجود آمدن همه این مشکلات را در حوزه عملکرد آزمایشگاه ها ، تعرفه های غیر واقعی و صدور بی رویه مجوز تاسیس آزمایشگاه ها می داند که برخی مسئولان این مراکز را وادار کرده است برای جبران ضرر مالی و جلوگیری از ورشکستگی ، به رقابت ناسالم روی آورند و سعی کنند از هر راهی که ممکن است سرپا بمانند.

+ نوشته شده در  یکشنبه ۱۳۹۲/۱۰/۲۲ساعت 1:38  توسط احسان (علوم پزشکی همدان)  | 

بسم رب المهدی(عج)

[تصویر:  1358933592571.jpg]

این همه لاف زن و مدعی اهل ظهور
پس چرا یار نیامد که نثارش باشیم
سالها منتظر سیصد و اندی مرد است
آن قدر مرد نبودیم که یارش باشیم
وقتی آمد خبر رفتن ما را بدهید
به گمانم که بنا نیست کنارش باشیم
 
آغاز امامت گل سرسبد عالم هستی،امام زمان (عج)،بر منتظرین ظهورش مبارک
+ نوشته شده در  جمعه ۱۳۹۲/۱۰/۲۰ساعت 23:48  توسط زهرا(علوم ازمایشگاهی تهران)  | 

بسم رب المهدی(عج)

دکتر هما فروهش متولد سال 1327 در شهر تهران می باشد.ایشان فارغ التحصیل رشته پاتوبیولوژی(علوم آزمایشگاهی) هستند. این مدرس خوش نام دانشگاه بیش از 50 پایان نامه تحقیقاتی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا را مشاوره و راهنمایی کرده اند و بیش از 20 مقاله نیز از خانم فروهش در نشریات معتبر داخلی منتشر شده است.

مدارج علمی استاد در یک نگاه:

  • M.P.H از دانشگاه علوم پزشکی تهران
  • فوق لیسانس علوم آزمایشگاهی دانشگاه علوم پزشکی تهران
  • عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران – تهران
  • استاد میکروب شناسی دانشکدۀ پیرا پزشکی، دانشگاۀ علوم پزشکی شهید بهشتی
  • استاد نمونه دانشگاه علوم پزشکی ایران سال 1380
  • آزمایشگاهی برگزیده سال 1383
  • پیشکسوت میکروب شناسی از طرف کنگره آزمایشگاه تا بالین سال 1390

در مورد برخی از مسئولیت های اجرایی ایشان می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • مسئولیت آزمایشگاه میکروب شناسی
  • مسئولیت آزمایشگاه مواد غذایی-آرایشی
  • مسئولیت برنامه ریزی عملی میکروب شناسی رشته پزشکی و علوم آزمایشگاهی

علایق پژوهشی ایشان عبارتند از:

  • تشخیص بیماری های عفونی
  • اهمیت باکتری های فرصت طلب در بیماران خاص
  • مایکوباکتریوم

خانم فروهش عضو فعال انجمن میکروب شناسی ایران می باشند و تاکنون دبیر آموزش عملی چندین دوره بازآموزی میکروب شناسی و دبیر علمی کارگاه های متعدد کنترل کیفی میکروب شناسی بوده اند.

وی همچنین با مرکز مدیریت بیماری های وزارت بهداشت جهت آموزش بیماری های منتقله از غذا و آب، به ویژه ویبریو کلره و نیز با آزمایشگاه مرجع سلامت جهت آموزش تشخیص آزمایشگاهی مننژیت در چندین استان کشور همکاری داشته اند.

این محقق فرزانه تاکنون در کنگره های متعددی در داخل و خارج از کشور حضور فعال داشته اند و در برخی از آنها نیز مقاله ارائه داده اند که از جمله آنها می توان به کنگره میکروب شناسی فرانسه و کنگره هماتولوژی هندوستان اشاره نمود.

منبع: ویژه نامه چهارمین کنگره آزمایشگاه و بالین

+ نوشته شده در  دوشنبه ۱۳۹۲/۰۹/۱۱ساعت 14:10  توسط زهرا(علوم ازمایشگاهی تهران)  | 

بسم رب المهدی(عج)
دکتر صداقت گفت: دسترسی به کیت‌های تشخیص سریع "ایدز" فقط از طریق مراکز بهداشتی درمانی امکان‌پذیر است و مثبت بودن آزمایش به معنای صددرصد ابتلای فرد به HIV نیست.
 دکتر عباس صداقت رئیس کنترل بیماری وزارت بهداشت  در نشست خبری روز جهانی ایدز گفت:طی چند ماه اخیر برخی از مسائل همچون تحریم باعث شده که برخی از داروهای ایدز دچار کمبود شوند که با مدیریت به عمل آمده و هماهنگی‌هایی که سازمان غذا و دارو انجام داده واردات این داروها در حال پیگیری است که امیدواریم به زودی کمبود این داروها به طور کامل برطرف گردد.
 
وی به مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری اشاره و افزود: در کلیه دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری وجود دارد که افراد می‌توانند شماره تماس آنها را در هر استان از 118 بگیرند و با مراجعه به این مراکز مشاوره‌های لازم را دریافت نمایند، البته اگر هم طی آزمایش مشخص شود که این افراد مبتلا به ایدز هستند این مراکز کلیه خدمات درمانی و مراقبتی را به این افراد ارائه دهند.
 
صداقت به کیت‌های تشخیص سریع ایدز اشاره و تصریح کرد: این کیت‌ها از اول امسال در اختیار معاونت بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور قرار گرفته‌اند که افراد در صورت داشتن رفتارهای پرخطر می‌توانند به مراکز دولتی و خصوص مراجعه کنند و از طریق این کیت‌ها مورد آزمایش قرار گیرند البته باید توجه داشت که این کیت‌ها فقط در مراکز بهداشتی و درمانی وجود دارد و افراد برای استفاده از این کیت‌ها آموزش دیده‌اند.
 
وی با بیان اینکه استفاده خود فرد از این کیت‌ها ممکن است در مواردی که فرد مبتلا نیست آزمایش را مثبت و درصورتی که فرد مبتلا باشد آزمایش را منفی نشان دهند به همین منظور این کیت‌ها در هیچ داروخانه‌ای وجود ندارد و تنها در اختیار مراکز بهداشتی درمانی قرار گرفته است و در صورت مثبت بودن آزمایش فرد، برای تشخیص نهایی از فرد آزمایشات بیشتری گرفته می‌شود.
 
*رونمایی از سایت رسمی کنترل HIV ایدز  

صداقت در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد 89 درصد مبتلایان به ایدز را مردان و 11 درصد زنان را تشکیل می‌دهند که در این بین میزان ابتلا از طریق رفتارهای پرخطر رو به افزایش است به طوریکه این میزان ابتلا در زنان 67 درصد در مردان 33 درصد گزارش شده است.
 
وی خاطرنشان کرد: 10 آذرماه مراسم روز جهانی ایدز در وزارت بهداشت برگزار می‌شود و در این مراسم از سایت رسمی HIV ایدز رونمایی خواهد شد.
منبع: سایت باشگاه خبرنگاران جوان
+ نوشته شده در  جمعه ۱۳۹۲/۰۹/۰۸ساعت 21:32  توسط زهرا(علوم ازمایشگاهی تهران)  | 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
مطالب جدیدتر
مطالب قدیمی‌تر