سلام دوستان عزیز وقتتون بخیر باشه. بالاخره هر کاری کنیم هممون یه علوم ازمایشگاهی هستیم بودیم و خواهیم بودش. شرایط رشته علوم ازمایشگاهی در عرض 6 سال گذشته هیچ فرقی نکرده هست تو برخی جاها بدتر هم شده است و هر قول و قراری که این جامعه های مختلف داده اند همشون سراب بوده و گاهی کلاه برداری! مشکل یکی دو تا نیست و حل شدنشون زمان برو فرسایشی است چون محدودیت ها و سد های بسیار بزرگی جلوی راه بچه های علوم آزمایشگاهی هست. شرایط کاری رفته رفته سخت تر شده است و فارغ التحصیلان رفته رفته زیاد. فیلتر های مربوط به استخدام ها و ممیزی ها به نفع افراد خاص تغییر جهت پیدا کرده اند و ... خواستم بگم که واقع بین باید بود و هیچ چیزی تو این مدت تغییر پیدا نکرده است چون خودمون تغییر پیدا نکرده ایم.
یاد وبلاگ و دوستان عزیز قبلی به خیر.... با این وبلاگ خیلی وقتامو سپری کرده بودم... ولی چیکار کنیم که فرصت برای نوشتن خیلی کم شد تو این مدت. حرفا زیاد و فرصتا هم مثل همیشه کم.
حال همتون امیدوارم که خوب خوب باشه. برای همه علوم آزمایشگاهی ارزوی موفقیت دارم. می خوام بعد این همه مدت وبلاگو دوباره سرو سامان بدم ولی با پرسش و پاسخ و بحث. منتظر حضورتون باز هم هستیم. موفق تر باشید

دکتر امیر علی حمیدیه، فوق تخصص خون و سرطان کودکان و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت و گو با "بنیان" بیان کرد: برای پیوند سلول واردات و صادرات سلول انجام می دهیم.در واقع هم سلول از کشورهای دیگر وارد می کنیم و هم به خارج از کشور صادر می کنیم.این امر به سادگی به دست نیامده است. بانك اهدا كنندگان سلول هاي بنيادي ايران نخستين بانك در منطقه شرق مديترانه و خاور ميانه است.
وی افزود: همچنین بانک خون بند ناف عمومی بیمارستان شریعتی هم اولین بانک بند ناف عمومی کشور است که در مجمع جهانی پیوند خون بندناف عضو شده است.
دکتر حمیدیه با اشاره به اینکه از هر دو بانک خون بندناف و بانک اهدای سلول های بنیادی از خون محیطی (بانک HLA) برای درمان بیش از 60 نوع بیماری استفاده می شود افزود:می توان این 60 بیماری را به پنج دسته تقسیم کرد.دسته اول بیماری های بد خیم خونی سرطانی، دسته دوم بیماری های غیر بد خیم که نیاز به پیوند دارند مانند تالاسمی ماژور،دسته سوم کم کاری مغز استخوان، دسته چهارم بیماری های نواقص ایمنی ارثی و نقایص ارثی متابولیک که بیماری های کشنده هستند و دسته پنجم هم تومورهای جامد.
به گفته این پزشک متخصص پیوند سلول های بنیادی تا کنون بیش از 70 درصد بیماران معالجه قطعی شده اند.
کیت تشخیص HLA نداریم
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه درمورد مشکل کمبود کیت های HLA گفت: در حال حاضر در بانک اهدای سلول های بنیادی ایران مشکل داوطلب نداریم و مردم ما بسیار آگاه و خیرخواه هستند و بیش از 46 هزار نفر داوطلب اهدای سلول داریم.اما متاسفانه کیت تشخیص HLA به قدر کافی نداریم که همین امر مشکلات فراوانی را برای پیوند سلول های بنیادی به بیماران نیازمند به وجود آورده است.
وی ادامه داد: برای تهیه این کیت ها نیاز به کمک مسئولین دانشگاه علوم پزشکی تهران و همچنین وزارت بهداشت داریم.باید این کیت ها خریداری شوند تا ما قادر باشیم تست سلول ها را انجام دهیم .در این صورت قادر خواهیم بود جان تعداد بیشتری از مردم را نجات بدهیم.
منبع:پایگاه اطلاع رسانی بنیان

بسم رب المهدی(عج)

سمپوزیوم کاربرد فاکتور ۷انعقادی فعال نوترکیب در جراحی
دبیر علمی کنگره: دکتر غلامرضا توگه
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران/مرکز تحقیقات ترومبوز، هموستاز
زمان: شنبه ۱۹/۱۱/۱۳۹۲
مکان: مجتمع بیمارستانی امام خمینی، سالن اجتماعات مرکز تصویربرداری
بسم رب المهدی(عج)

مدیرکل آزمایشگاه مرجع سلامت گفت: طرح «آمایش سرزمین ایران» با شاخصهایی چون دسترسی، امنیت و ایمنی زیستی، تستهای آزمایشی، جمعیت و سطح ارائه خدمات، یک پروژه کامل است که یک مبنای علمی برای ایجاد و تأسیس آزمایشگاههای طبی در ایران است.
سعید مهدوی در گفتوگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس به طرح « آمایش سرزمین ایران» از نظر آزمایشگاه تشخیص پزشکی اشاره داشت و گفت: آمایش سرزمین ایران یک پروژه کامل است که یک مبنای علمی برای ایجاد و تأسیس آزمایشگاههاست.
مدیرکل آزمایشگاه مرجع سلامت اظهار داشت: مبنای این آمایش بر اساس شاخصهایی چون دسترسی، امنیت و ایمنی زیستی، تستهای آزمایشی، جمعیت و سطح ارائه خدمات است که برای چشمانداز 20 ساله طراحی شده است.
مهدوی افزود: آزمایشگاه مرجع سلامت اولین اداره در حوزه سلامت است که این طرح در آن انجام شده و شهر قم پایلوت شده است که نتایج آن آماده است.
مدیرکل آزمایشگاه مرجع سلامت، مبنای سنجش و ملاک سلامت آزمایشگاهها را کیفیت آنها دانست و افزود: کیفیت الزاماتی دارد از جمله کیت و تجهیزات مناسب، نیروی انسانی ماهر و فضای فیزیکی مناسب ولی محصول همه اینها کیفیت ارائه خدمت به مردم است که میتواند توسط شاخصهایی مورد ارزیابی قرار گیرد که ملاک سنجش ارائه خدمات برای سطحبندی آزمایشگاههاست.
سلام دوستان. یادمه سالای گذشته در مورد دانشگاه ها مطلب پست می کردیم و با توصیه دوستان بران شدیم این سلسله مطالب را با معرفی دانشگاه تربیت مدرس و دانشکده علوم پزشکیش دنبال کنیم. این دانشکده تنها دانشکده ای هست که زیر نظر وزارت علوم کار می کنه ولی زیر نظر وزارت بهداشت هست!!!!! درسته گیج کننده هست یعنی اصلا مشخص نیست که صاحب اصلی این دانشکده کی هست درسته امکانات فیزیکش مال وزارت علوم است ولی شرایط اموزشی و واحد هاشو و صندوق رفاه و ... زیر نظر وزارت بهداشت هستش. به اون دلیل همیشه بین این دو وزارت کشکمش وجود دارد و در این میان هم همیشه طبق سابق دانشجو اسیب می بیند. برای ادامه تحصیل در این دانشگاه(علوم پزشکیشو می گم) که بهش می گن درالتاج!! (بعد انقلاب ساخته شده) باید از ازمون وزارت بهداشت که خرداد ماه برگزار میشه اقدام کنید. این دانشگاه تنها دانشگاه جامع تحصیلات تکمیلی هست یعنی فقط دکترا و ارشد هستند. دانشکده علوم پزشکیش همان طور که گفتیم معلق هست و وزارت علوم و بهداشت هم هیچ کدوم کوتاه نمیان علتش هم چند چیز هست: اول اینکه بچه های علوم پزشکی این دانشگاه از ازمون وزارت بهداشت وارد این دانشگاه میشن این واسه بهداشت یکم سخته که چرا رتبه های خوب معمولا میرن این دانشگاه. لازم به ذکر هست که برخی از گروه ها اینجوری هست و برخی ها نه. دانشگاه علوم پزشکی تربیت مدرس قبلا بیشتر روی تربیت اساتید تاکید داشت ولی هر چند الان هم چنین خط مشی دارد ولی برای رشته هاب علوم پزشکی کمتر شده چون واقعا جواب نمیده. این دانشکده الان بیشتر روی خط پژوهشی و مولکولی هست و زیاد با بالین کاری ندارد ولی از یک سال پیش به خاطر کنایه هایی که وزارت بهداشت می زد بالاخره بالین و کار عملی هم وارد شد و الان در هر دو زمینه دانشجویان فعالیت دارند هر چند خود دانشگاه بیمارستان ندارد ولی مراکز فعالی در تمام تهران زیر نظر اساتید این دانشگاه کار می کنند و اینا فرصتی شده برای بهره مندی دانشجویان. ازمون دکترای بهداشت یا تربیت مدرس تفاوت داره و در بهداشت 30 به 70 و در تربیت مدرس برعکس است. یعنی استاد دستش باز هست و میتونه راحت واسه دکترا دانشجویان خودشو انتخاب کنه و عملا هم همین طور می شود و خیلی خیلی به ندرت دانشجویان دیگر دانشگاه ها می تونن وارد دکترای این دانشگاه شون که شاید به همین اختلافای برگرده که اول گفتم. در کل: خط این یونی پژوهش محور و تئوریک و مولکولی است به همین دلیل دانشجویان در این زمینه از دانشجویان دیگر یک سروگردن بالاتر هستند ولی در زمینه بالینی و ازمایشگاهی نه به ویزه دانشجویانی که از زمینه ازمایشگاهی وارد نشده اند. خلاصه: خوبی و بدی این دانشگاه اینه
خوبی:تئوری و بحث مولکولی خیلی خوب، اساتید بسیار توانا و اکثرا جز هئیت بورد هستن و این خودش کلی کمک هست!، وجود دکترا و ارشد به صورت همزان در اکثر رشته ها، داشتن وقت ازاد زیاد برای کارهای جنبی، وجود شانس خیلی زیاد برای قبولی در ازمون خود دانشگاه، کم بودن تعدا دانشجویان و از همه مهمتر جامع و تکمیلی بودن دانشگاه
بدی: مهمترین بدیش نبودن امکانات رفاهی و اسایشی در حد دانشگاه های علوم پزشکی، ندادن پول واسه پایان نامه یعنی تنها 800 تومن میدن، صندوق رفاه پزشکی تقریبا هیچ کمکی به دانشجویان علوم پزشکی نمیکنه. یعنی از نظر رفاهی و اسایشی و نبودن بیمارستان شاید اذیت بشین
بسم رب المهدی(عج)

دكتر داود امي معاون آموزشي و پژوهشي سازمان نظام پزشكي ايران، گفت: آموزش پزشكي يك ضرورت انكار نشدني در راستاي ارتقاء سلامت جامعه است، اين امر همواره در سالهاي گذشته توسط دانشگاهها،انجمن هاي علمي و سازمان نظام پزشكي به صورت مستمر با تغييراتي اندك در سرفصلهاي برنامه هاي تدوين شده اجرا گرديده است،اما با توجه به پيشرفتهاي پرشتاب علوم پزشكي در جهان نياز به بازنگري در مباحث تدوين شده گذشته بيش از پيش احساس مي شود. وي يادآور شد: از اين رو اداره كل آموزش سازمان نظام پزشكي با بررسي و بهره گيري از روشهاي نوين آموزش پزشكي در دنيا، اقدام به تدوين سرفصلهاي جديد در قالب كنفرانسهاي علمي كرده با اين هدف كه دانش و مهارت اعضاي فرهيخته سازمان را به روز كند، اين همايش برگزار مي شود.
معاون سازمان نظام پزشكي ايران؛ خاطر نشان كرد: اين همايش از 26 امتياز بازآموزي برخوردار است و براي نخستين بار در تاريخ فعاليتهاي آموزشي حتي براي همكاران پرستار نيز آموزشهاي لازم در نظر گرفته شده است و در مجموع حدود 126 رشته پزشكي، پيراپزشكي، پرستاري و... در اين همايش شركت ميكنند.
دكتر امي، تصريح كرد: حدود 300 نفر از اعضاي هيئت علمي دانشگاههاي علوم پزشكي نيز به عنوان مدرس در اين همايش شركت خواهند كرد و اين همايش در سطح علمي بالايي برخوردار است و به همين دليل وزارت بهداشت حداكثر امتياز بازآموزي ممكن را براي آن در نظر گرفته است، در اين همايش جديدترين مطالب علمي به متخصصان هر رشته منتقل ميشود و از نظر مشاركت انجمنها نيز در نوع خود بينظير است و در ضمن اخلاق پزشكي يكي از مباحثي است كه به صورت خاص در اين همايش به آن توجه شده است.
توضيح اينكه؛ متناسب با گروههاي مختلف پزشكي مباحث مختلفي در نظر گرفته شده است در مجموع شاغلين حرف پزشكي به هفت گروه شامل پزشكي عمومي، داخلي، اطفال و موارد مشابه، بيهوشي و رشتههاي وابسته، جراحي و رشتههاي وابسته،دندانپزشكي و رشتههاي وابسته،داروسازي و علوم آزمايشگاهي تقسيم شده است، همچنين بخشي نيز به عنوان كارگاه تخصصي ليزر در پزشكي در نظر گرفته شده است.
زمان: ۱۱-۹ بهمن ماه ۱۳۹۲
مکان:دانشگاه شهید بهشتی(سالن همایش های ابوریحان)