امروزه در جواب برگه آزمایش ها دیف پلات ها به صورت معمول گزارش می شوند. این دیف پلات ها مجموعه ای نقاط هستند که هر نقطه نشان دهنده یک سلول است. محل قرار گیری هر سلول با توجه به اندازه و گرانول های آن متفاوت خواهد بود. برای بررسی دقیق این سلول ها و شناسایی سلول های طبیعی از غیر طبیعی این پلات ها کمک کننده خواهند بود.
شکل زیر مرزهای تقریبی این سلول ها را نشان می دهد. ممکن است در دستگاه های مختلف این مرزها مختلف باشند.
همیشه امار و ریاضی در آزمایشگاه پزشکی جایگاه خاص خودشو داشته است. این کتاب در 12 فصل دانشجویان علوم آزمایشگاهی را به صورت کاملا ساده و با زبان بسیار رسمی با مسائل مربوط به آمار در آزمایشگاه، کنترل کیفی، استفاده از واحد ها در آزمایشگاه و ... آشنا می کند. کتابی هست که من خودم خیلی به دلم نشست و همیشه از آن استفاده می کنم. مسائل به صورت عملی و با مثال آورده شده اند و قدرت تجزیه و تحلیل دانشجو هم در آخر هر فصلی توسط یکسری تست و سوال مورد ارزیابی قرار داده می شود. برای دانلود کتاب به کانال تلگرامی ما وارد شوید.

دانلود از کانال تلگرامی (به علت آپلود فایل بر روی کانال)
این دو شاخص هماتولوژیک (Red-cell distribution width) معمولا در برگه CBC درج می شوند ولی تفاوت هایی با هم دارند. هر چند بیشتر از RDW-CV استفاده می شود و به صورت درصد گزارش داده می شود ولی این شاخص از نظر هماتولوژیک وابسته به مقدار MCV است و در نتیجه معتبر نمی باشد برای غلبه بر این مشکل از واحد آماری دیگری به عنوان RDW-SD استفاده می شود که واحد آن فمتولیتر است. منظور از عرض در این شاخص (Width) عرض نمودار است نه عرض گلبول های قرمز!
مقادیر نرمال برای RDW-CV، 12.8+-1.2% و برای RDW-SD، 42.5+- 3.5 fl می باشد. حالا سوالی که مطرح می شود این است که چرا RDW-CV تحت تاثیر MCV قرار دارد. برای محاسبه RDW-CV ما از فرمول زیر استفاده می کنیم:

هر عاملی که باعث افزایش کاذب MCV بشود مقادیر RDW-CV را کاهش می دهد. در صورتی که RDW-SD تحت تاثیر قرار نمیگیرد چون یک شاخص آماری واقعی است. شکل زیر کامل تر این تفاوت را نشان می دهد.

درج نوع گروه خونی بر روی گواهینامه فاقد ارزش هست و هیچ وقت در تزریق گروه خون به نوع گروه خونی درج شده در گواهینامه توجه نمی شود!؟ و علت اینکه چنین کاری توسط نیروی انتظامی انجام می گیرد را من نمیدانم!؟ در شرایط اورژانس هم اگر نیاز به ترانسیفیوژن باشه تنها گروه خون O منفی باید تزریق بشه.





