X
تبلیغات
علوم آزمایشگاهی | Lab sciences - تاریخچه علوم آزمایشگاهی 11 - گسترش برنامه ها ی علوم آزمایشگاهی و چشم انداز آن

علوم آزمایشگاهی | Lab sciences

علوم آزمایشگاهی ، مطالب آزمایشگاهی ، معرفی تکنیک ها و روشهای آزمایشگاهی برای شناسایی بیماری هاو ...

 

تاريخچه علوم آزمايشگاه

 

گسترش برنامه های علوم آزمایشگاهی
پس از تصویب و ابلاغ برنامه های اصلاح شده، دورۀ دکترای حرفه ای علوم آزمایشگاهی در سال1363 ، دانشگاه های شهید بهشتی، تهران، تبریز، ایران، مشهد، کرمان، اصفهان، اهواز و شیراز به پذیرش دانشجو در مقطع دکترا اقدام کردند . گفتنی است که تا سال 1380 ، از این رشته 1250 نفرفارغ التحصیل شده اند که از این تعداد حدود 20 نفر جهت ادامۀ تحصیل به کشورهای دیگر عزیمت کرده اند و 1230 نفر نیز در سطح کشور به عنوان مسئول فنی یا مؤسس آزمایشگاه در بخش دولتی و خصوصی مشغول به خدمت می باشند. تا کنون 85 نفر از فارغ التحصیلان این رشته در مقاطع مانند بیوشیمی، ایمونولوژی، هماتولوژی، میکروبیولوژی، قارچ شناسی، بیوتکنولوژی، )Ph.D. مختلف.( فارماکولوژی، انگل شناسی و غیره) فارغ التحصیل شده یا مشغول به تحصیل می باشند

 

 

دلایل ایجاد دورۀ دکترای علوم آزمایشگاهی

  1.  کثرت مقاطع تحصیلی در مرتبه های گوناگون و عدم تقسیم مناسب کار در محیط آزمایشگاه های تشخیص طبی.
  2. عدم حضور دکتر آزمایشگاه در بیش از 50 % بیمارستان های شهرها و استان ها و حتی
    بیمارستان های دانشگاه های تازه تأسیس (در سیستان و بلوچستان در سال 1365 ، مسئول آزمایشگاه استان یک لیسانس تغذیه بود).
  3. عدم استقبال فارغ التحصیلان پاتولوژی به حضور در دانشگاه های نوپا و استان ها و شهرهای محروم.
  4. فراگیری علوم بیوشیمی، هماتولوژی، باکتریولوژی، ایمونولوژی، انگل شناسی وفیزیوپاتولوژی به صورت گسترده و برآوردن نیازهای تشخیص طبی آزمایشگاه های بالینی
    کشور.
  5. ایجاد زمینۀ تحقیق در بین فارغ التحصیلان رشته های علوم آزمایشگاهی.جلوگیری از به بیراهه رفتن نیروهای پزشکی مثل داروسازی و دامپزشکی از مسیر تخصصیخود.
  6. بار آوردن نیروهای علوم آزمایشگاهی با شرایط انقلاب فرهنگی و آشنا کردن آنها با مبانی
    فرهنگ اسلام
  7.  ایجاد کردن زمینه های ادامه تحصیل در مقطع Ph.D آزمایشگاهی برای فارغ التحصیلان رشتۀ علوم 
  8.  انتخاب بعضی از فارغ التحصیلان به عنوان هیأت علمی پس از تأیید کمیته های گزینش از
    جهت اخلاقی و علمی.
  9. بکارگیری بعضی از دانش آموختگان در مراکز تحقیقاتی از جمله سازمان انتقال خون،انستیتوپاستور و انستیتورازی.

 

تعداد دانش آموختگان
در مقطع کاردانی، جمع فارغ التحصیلان طی سال های گذشته از 10،000 نفر متجاور شده است .در مقطع دکترای حرفه ای، کل فارغ التحصیلان بالغ بر 1200 نفر می باشند که در استان های دور ونزذیک، مشغول انجام وظیفه و خدمات آزمایشگاهی هستند.در سال 1370 در پی اعتراض دستیاران پاتولوژی و گروه پاتولوژی، شورای آموزش پزشکی وتخصصی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصمیم گرفت که این دوره را لغو کند . در آنسال پذیرش دانشجو در مقطع دکترای حرفه ای علوم آزمایشگاهی صورت نپذیرفت و گروه پزشکی شورایعالی برنامه ریزی، مقاطع تحصیلی علوم آزمایشگاهی را به شکل زیر اصلاح کرد:

  1. کاردانی علوم آزمایشگاهی
  2. ایجاد مقطع کارشناسی علوم آزمایشگاهی
  3. ایجاد مقطع کارشناسی علوم آزمایشگاهی
  4.  ایجادph.D  دوره علوم آزمایشگاهی

تا سال 1377 فقط مقطعی به نام کارشناسی علوم آزمایشگاهی ایجاد شد که حدود 220 نفرفارغ التحصیل داشت.ولي در حال حاضر اين رشته از سال ۸۶ به بعد تنها در مقطع كارشناسي پيوسته دانشجو مي گيرد .


چشم اندازها در آموزش علوم آزمایشگاهی
آینده نگری و چشم اندازها در آموزش علوم آزمایشگاهی شامل موارد زیر است:

  • بازنگری همزمان و کامل تمام دروس علوم آزمایشگاهی به همراه ریز مطالب سر فصل تهیه شده توسط استادان پرسابقه و با تجربه . تعیین حدود مشخص هر واحد درسی و رعایت ظرفیت پذیرش دانشجو در تمام مقاطع.

  • مقاطع تحصیلی : برای مقاطع تحصیلی نظریات مختلفی وجود دارد . برخی از صاحبنظران،با مصوبات اولیه ستاد انقلاب فرهنگی و داشتن دکترای عمومی علوم آزمایشگاهی موافقندو گروهی، از مصوّبات شورایعالی برنامه ریزی در سال 1370 طرفداری می کنند. براساس نظر سنجی هایی که از استادان و دانشجویان دروه های مختلف کاردانی، کارشناسی و کاشناسی ارشد علوم آزمایشگاهی به عمل آمده است، همگی آنان به کارایی دوره دکترای علوم آزمایشگاهی جهت رفع مشکلات آزمایشگاه های بخش دولتی، آموزشی و تحقیقاتی اذعان داشته اند و تقاضای احیای این دوره را کرده اند. بررسی دقیق فرایند آموزش دو نظریه که در جامعه به خدمت مشغول هستند، می تواند در برنامه ریزی های بعدی مؤثر باشد .
  • نظریه سومی نیز وجود دارد که در زیر آمده است:
    نظریه 1
    • دوره تربیت تکنیسین فوق دیپلم علوم آزمایشگاهی
    • دوره دکترای عمومی علوم آزمایشگاهی از مقطع دیپلم
    نظریه 2
    • تربیت فوق دیپلم علوم آزمایشگاهی
    • تربیت لیسانس علوم آزمایشگاهی
    • تربیت فوق لیسانس میکروب شناسی، ایمنی شناسی، انگل شناسی، قارچ شناسی، بیوشیمی وخون شناسیعلوم آزمایشگاهی (ph.D.) • تربیت دکترای
    نظریه 3
    • تربیت تکنیسین فوق دیپلم علوم آزمایشگاهی
    • دوره لیسانس علوم آزمایشگاهی
    • دوره دکترای عمومی علوم آزمایشگاهی از مقطع دیپلم دبیرستان
+ نوشته شده در  جمعه 1389/10/24ساعت 15:34  توسط امیر  | 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...